Teste evaluare copii și adolescenți


Autism Diagnostic Observation Schedule™ - ADOS-2
Autism Diagnostic Observation Schedule™, Second Edition (ADOS™‑2, Programul de Observație pentru Diagnosticul Autismului™, Ediția a 2-a) este o evaluare standardizată, semi-structurată a comunicării, a interacțiunii sociale, a jocului/folosirii imaginative a anumitor materiale și a comportamentelor restrictive și repetitive în cazul persoanelor trimise către investigație, ca urmare a suspiciunii prezenței unor posibile tulburări din spectrul autist (TSA). ADOS‑2 conține cinci module de evaluare. Fiecare modul include activități standard, concepute să genereze comportamente direct relevante pentru diagnosticul TSA, la diferite niveluri de dezvoltare și vârste cronologice.
ADI-R - Autism Diagnostic Interview
ADI-R - Autism Diagnostic Interview, Revised (Interviul de diagnosticare a autismului, revizuit) este recunoscut la nivel internațional, alături de ADOS, drept Golden Standard pentru evaluarea autismului. Pentru a administra ADI-R, intervievatorul adreseaza întrebarile unui parinte sau unui însotitor familiarizat cu istoricul dezvoltarii si cu modalitatile curente de comportament tipice pentru persoana evaluata. Interviul poate fi utilizat pentru a evalua atât copii, cât si adulti, atât timp cât vârsta mentala a acestora depaseste 2 ani.
ASRS- Autism Spectrum Rating Scales TM
ASRS- Autism Spectrum Rating Scales TM oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenţie şi în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA. ASRS sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani. Din punctul de vedere al utilității, acestea oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenţie şi în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA.
ABAS
ABAS oferă o evaluare comprehensivă, bazată pe norme culese cu grijă, a abilităților adaptative ale persoanelor. Acest instrument are o arie largă de utilitate, aplicându-se de la nou-născuți și până la vârsta de 89 de ani; el poate fi folosit pentru:
  • a evalua deprinderile adaptative ale unei persoane, cât și capacitatea acesteia de a trăi independent,
  • diagnosticarea și clasificarea anumitor dizabilități sau tulburări,
  • identificarea punctelor tari și a limitelor,
  • a ajuta la documentarea și monitorizarea progresului
  • Din punctul de vedere al utilității, acestea oferă un ghid în stabilirea unui diagnostic, în deciziile care trebuie luate pentru planificarea tratamentului, în monitorizarea răspunsului la intervenţie şi în evaluarea programului în care a fost inclusă persoana cu TSA.

    Testul Denver
    Deviatiile în dezvoltare ale copiilor mici si sugarilor sunt deseori dificil, daca nu imposibil, de detectat prin examinari fizice de rutina. Astfel de copii arata de cele mai multe ori normal si e posibil sa nu aiba niciun handicap fizic sau congenital; de aceea astfel de copii manifesta putine sau chiar nu manifesta niciun semn exterior de întârziere în dezvoltare. Deseori parintii, sau profesionistii în sanatate mentala sau în pedagogie, pot sa nu observe problemele de dezvoltare ale acestor copii decât atunci când încep sa apara problemele la scoala.

    În general este recunoscut atât de profesionisti cât si de publicul larg ca astfel de copii cu probleme de dezvoltare ar trebui sa fie identificati si tratati cât mai devreme posibil, caci tratamentul timpuriu si educatia timpurie sunt mai putin costisitoare si mult mai eficiente decât interventia la un moment mai întârziat. În multe state din lume acest lucru este recunoscut de lege, care obliga, în functie de stat, ori sistemul sanitar, ori comunitatile locale, ori sistemul educational, sa realizeze programe de screening comunitar pentru identificarea din timp a acestor copii. În multe din aceste tari standardul pentru aceste programe este testul DENVER II.

    Testul DENVER - II ca test de screening


    Testul DENVER II a fost dezvoltat pentru a fi utilizat cu copii aparent normali, între nastere si vârsta de 6 ani. Testul este administrat prin evaluarea performantei copilului la un numar de sarcini potrivite din punctul de vedere al vârstei sale. Testul este util în mod special în evaluarea si identificarea unor posibile probleme la copiii asimptomatici, dar si pentru confirmarea, pe baza unui instrument obiectiv, a anumitor suspiciuni la care s-a ajuns în mod intuitiv, precum si pentru monitorizarea copiilor care au fost identificati ca fiind în situatii de risc pentru probleme de dezvoltare, cum ar fi de exemplu copii care au trecut prin dificultati perinatale.

    Testul Kohs, al cuburilor
    Testul Kohs, al cuburilor, este una dintre cele mai consacrate metode de screening a abilitatilor cognitive. Este una dintre probele timpurii si totodata una dintre primele metode care abordeaza aceasta tema, având o vârsta de aproape un secol. Interesant este ca, desi oglindeste o abordare atât de veche, testul în sine nu s-a devalorizat, ci, dimpotriva, a fost absorbit ca proba de sine statatoare în multe din bateriile comprehensive de testare a inteligentei.
    Scalele Conners
    Scalele Conners, a trei ediție, continuă tradiția unei evaluări centrate și amănunțite pe ADHD (Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder) și pe problemele și tulburările relaționale, care apar în rândul copiilor și tinerilor.
    PEP 3 Psychoeducational Profile
    PEP 3 Psychoeducational Profile a fost creat pentru a evalua punctele forte şi limitele inegale ce caracterizează Tulburările de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor cu vârste cuprinse între 6 luni şi 7 ani.

    Această evaluare oferă informații din două surse complementare:
    1. o scală standardizată, normată, construită pentru a evalua dezvoltarea comunicării, a abilităţilor motrice şi prezenţa comportamentelor dezadaptative a copiilor suspectaţi de autism sau alte tulburări pervazive de dezvoltare (TPD).
    2. o procedură informală folosită în obţinerea informaţiilor, de la părinţi sau tutori, despre copii.